Påskhelg på kusten

Långfredagen
Efter mycket om och men bar det i fredags av mot västkusten. På grund av det dåliga vädret som väntades blev det mycket velande innan vi kom till ett beslut. Vi tretiden satte vi oss i alla fall i bilen och drog iväg. På minisyrrans order (och mammas) stannade vi till på närmaste statiol-mack och inhandlade melodifestivalen-skivan och den spelades sedan intensivt under hela resan. Underhållande var det i alla fall att lyssna till minisyrrans falsettsång under vissa låtar. Även hennes tolkning av Sussie Tappers låt var härlig: "Visst finns mirakel och för mig är det faktiskt du. O dina syssar...". Pappa var ju också rolig när Patrik Isacssons låt spelades: "Ja, men det är ju den här Under mitt torra skinn". Tja, nog med att originaltiteln är udda: Under mitt tunna skinn, men att byta ut "tunna" mot "torra" det hade varit döden för den låten.
     15 mil senare regnade det och blåste ganska bra. Jag, mamma och lillsyrran gick ut en runda innan maten och kvällen spenderades sedan framför tv:n.

Påskafton
Dagen till ära bar det av till det helgade Ge-Kås i Ullared. Jag köpte en hel del bra-att-ha-grejer såsom block, pennor, ett pennfack och ett litet paraply för 15 spänn. Budget är bra. Lyckades även hinna med ett felköp (ett usb-minne som fungerar ihop med Windows Vista, vi har XP. Men kan det verkligen vara någon skillnad?). Underhållning fick vi också i form av Sibel och Frida (från melodifestivalen) som gästade stället. Det var väl trevligt sådär lite oväntat. Minisyrran var nog gladast över det lilla inslaget.
     Väl tillbaka i stugan blev det påskmat med allt vad det innehåller, ja nästan i alla fall. Laxen är väl det godaste, eller vad säger ni? Ägg äter jag mest för att jag ska. Sedan blev det äggletning efter att vi promenerat en sväng. Det är minisyrrans förtjänst att vi fortfarande håller på den traditionen. Därefter gick vi in i värmen och såg på Göta Kanal 2 och när den var slut tror jag vi alla däckade ganska snabbt. Det tar på krafterna att shoppa.

Påskdagen
Vaknade av att minisyrran satte på tv:n i morse klockan åtta. Svampbob Fyrkant visades och jag kunde inte riktigt låta bli att titta. Det är rätt roligt måste jag säga. En liten gul tvättsvamp och hans vänner, kan det bli mer underhållande? En Bikini Bottom Driving License, hade han och jag kunde inte låta bli att flina. 
     Frukosten spårade ur totalt. Jag vet inte var det var som till en början fick oss att börja skratta så kopiöst men när vi väl var igång så gick det inte att stoppa. Mamma tog upp det faktum att pappa alltid har en tallrik på vilken han ställer äggkoppen, men sedan lägger han mackan bredvid. Det tycker vi i alla fall är väldigt komiskt. Pappa försvarade sig med att ibland när han har sill på tallriken så vill han ju inte lägga mackan jämte så att den suger åt sig sill-spadet. Lillasyrran kom då på den fantastiska idén att vi borde ge honom en sån där barntallrik som har skiljeväggar för att sära på maten. 
     Sedan berättade jag om min eknomilärare som har knäckebrödpapper som omslag till läroboken. 
Mamma: "Undrar hur mycket han tjänar på det?"
Pappa: " Ja, det beror ju på om han gillar knäckebröd"
Detta utlöste ännu en skrattsalva. 
     På förmiddagen gick jag en runda med mor och far. Det var så fint nere vid havet så vi gick upp till stugan och hämtade lillsyrran och minisyrran också så att de fick följa med ner. Jag tog med mig kameran också så jag tänkte dela med mig av lite bilder. Efter middagen, bestående av lax och färskpotatis (mumma!) så bar det av tillbaka hem. Precis när vi satt oss i bilen sa lillsyrran: "Jag fattar inte , man har alltid så mycket mer grejer med sig när man ska cykla hem" (Visst, hörru, cykla du 15 mil om du vill).
     Jag körde hela vägen och det var sketaskoj, om man får säga så. Dock fanns det vissa dårar som envisades med att köra om där sikten inte var den bästa. Den värsta dåren kom i säkert 120km/h och susade förbi precis innan en kurva. När vi körde in i samhället som kom ganska snart efter så såg mamma föraren sitta på en bänk utanför en kiosk och han vinkade. Han VINKADE. Trodde han att han var rolig eller? PUCKO.  

  



Lite konstigt kändes det att det var så kallt eftersom man är så van vid att det är varmt och sommarvärme när man är i stugan. Is och sandstrand går inte riktigt ihop. På den åttonde bilden ser ni minisyrrans, min, lillasyrrans och pappas skuggor. Ja, det var en mysig påsk faktiskt.

Ps: Minisyrran= 7-årig, ofta gosig och ibland retlig lillasyster
       Lillasyrran= snart 15-årig, ofta retlig och ibland gosig lillasyster

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0