Mat-smart (oh vilken piffig rubrik)

Förra veckan var mamma och pappa på en föreläsning om mat och dess innehåll. Chips, godis, sylt, färdigmat, light-produkter och vissa kryddor (aromat tex) innehåller sjukt mycket konstiga tillsatser. Jag fick höra att det var en liten kille som hade massa problem i skolan pga att han var otroligt störig. Han fick ha en personlig assistent och bodde ett tag även hos en fosterfamilj för att hans familj inte kunde ta hand om honom. Anledningen? Han hade ätit för mycket aromat (ni vet den gula kryddan man brukade ha på knäckebröden i högstadiet), och konsumerade ca 1 burk i veckan. När de kom på detta och uteslöt det helt ur hans kost blev han som normal igen och hade inga som helst problem över huvud taget med koncentration eller annat. Det är ett ämne kallat natriumglutamat som kan ge såna effekter. Helt sjukt.

Mamma och pappa är nu helt inne på att använda så mycket råvaror som möjligt i matlagningen och undvika dessa "fällor". Jag var med mamma o handlade idag och hon hade hittat något recept på egen musli. Vi sprang runt ett bra tag i affären innan vi hittat alla nötter, rågflingor och allt var det var. Men det är kul tycker jag, att testa nya grejer. Jag längtar redan till frukosten i morgon, haha. Det finns massa goda nyttiga saker som jag har upptäckt det senaste halvåret; quinoa, bulgur osv. Pappa gillar att exprimentera med maten så man kan få smaka alla möjliga kombinationer.

Nä, nu är det nog dags att röra sig. Ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0